رتبه موضوع:
  • 3 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
راهنمای انواع مدل های دو زمانه و الکتریکی
#1
امروزه موتورهای دو زمانه احتراقی در هواپیما های بدون سرنشین کاربرد فراوانی دارند .
از خصوصيات بارز اين نوع موتورها می توان تکنولوژی بالا٬ قدرت زياد نسبت به وزن ٬ قيمت مناسب  و راحتی استفاده از آنها را توان نام برد.
کارکرد موتورهای دو زمانه:

کاکرد یک موتور دو زمانه نسبتا ساده است. میل لنگ یک چرخش کامل را در هر سیکل نیرو میسازد، در طی حرکت پیستون به سمت بالا، مخلوط هوا و سوخت در قسمت بالای آن جهت اشتعال فشرده میشود، در همان زمان یک مخلوط تازه به سوی Crankcase (پائین پیستون) انتقال پیدا میکند.
پس از انفجار ، پيستون اجبارا با سرعت به سمت پايين رانده می شود  و دود حاصله از مسير اگزوز خارج میشود، در همان زمان یک مخلوط سوخت و هوای دیگرتوسط Carbrator به سوی Crankcase انتقال پیدا کرده است. دریچه ورودی بسته شده است و مخلوط اجبارا توسط مسيرهای انتقال، به بخش بالایی پيستون در  استوانه انتقال پیدا میکند تا یک چرخه نیروی جدید شروع شود.

حال چون يك پمپ بنزين جهت تزريق سوخت به موتور از باك وجود ندارد ( به علت كاهش وزن در وسيله پرنده ) اگزوز طوری طراحی شده كه مقداري از فشار گاز خروجی از موتور را به باك تزريق كند .


رابط های انتقال سوخت ( لوله هاي سوخت ):
نصب صحيح لوله های سوخت بسیار مهم است . لوله هاي سوخت رسانی بايد فاقد هرگونه نشت باشند ، چنانچه لوله سوخت در محل اتصال نشت داشته باشد، باعث ايجادحباب هوا در داخل سوخت میشود و حباب های هوا که جای سوخت را میگیرند باعث بد کار کردن موتور و حتی خاموش شدن آن خواهند شد (حباب های هوا در داخل شلنگ در حالی که موتور روشن است به چسم دیده میشوند و تشخیص آنها جهت رفع عیب ساده است).



گردش سوخت:
اگر موتور شما همیشه به صورت Rich (با مصرف سوخت زیاد) کار میکند، موقعیت مخزن سوخت را کنترل کنید، مخزن سوخت که داخل بدنه هواپیما و در پشت موتور قرار دارد باید یا در محور پشت و یا پائینتر از محور کاربراتور قرار داشته باشد (نباید بالاتر از کاربراتور باشد) اگر مخزن سوخت بالا تر از کاربراتور قرار بگیرد، سوخت آزادانه از مخزن به سمت کاربراتور سرازیر شده و موتور روشن نمیشود و اگر روشن شود بد كار كرده و بر اثر سوخت زيادي خفه می كند .  با استفاده از ابر یا فوم در اطراف مخزن سوخت و ثابت كردن آن اجازه ندهيد باک از جای خود حرکت كند زيرا می تواند با عث جدا شدن لوله های سوخت از باك شده و يا CG هواپيما در حالت مانور در هوا تغيير كند.
و برعکس اگر مخزن سوخت در منطقه ای خیلی پائین تر از کاربراتور یا خیلی دور از آن قرار بگیرد، انتقال سوخت به کاربراتور مشکل خواهد شد و موتور یا بد کار میکند و یا خاموش میشود.


موتور قابل اعتماد:
یکی ازاتفاقاتيكه  میتواند برای شما رخ دهد و مایوس کننده باشد و شما را از پرواز دل زده كند٬ بد كاركردن موتور است ، فكر كنيد موتور شما در زمان فرود  (Landing) خاموش شود٬ در صورتی که زیاد حرفه ای نباشید ممکن است کاملا خودتان را ببازید . و برايتان گران تمام شود .

شمع مناسب برای موتور:

شمع یکی از قسمت های حساس موتور به شمار مي رود و کارکرد نا مناسبش میتواند تاثیر بسزايي روي کارکرد موتور داشته باشد . شما میتونید از انواع متنوع شمع ها استفاده کنید. اما پيشنهاد مي كنيم از شمعی كه در دستور العمل موتور معرفی شده استفاده كنيد . شمع ها در انواع كوتاه و بلند ارائه مي شوند ، شمع ها در مدل های با میله و یا بدون میله Idle توليد مي شوند که به شمعهاي گرم يا سرد شهرت دارند .
در صورتی که از شمع نا مناسب استفاده کنید ممکن است در زمان روشن كردن يا حين كاركردن، موتور شما را دچار مشکل کند.
اگر از یک شمع بیش از حد گرم برای موتور خود استفاده کنید، انفجار در سیلندر به خوبی انجام نمی شود و موتور بد و ضعيف کار میکند اگر از یک شمع زیادی سرد نسبت به موتور استفاده كنيد، موتور در دور های پائین خیلی زود و خودبخود خاموش میشود و در حالت معمولی هم قدرت کافی را ندارد.
در موتور های کوچک (زیر 15) باید از شمع کوتاه (Short-Reach Plug) استفاده نمائید، استفاده از یک شمع بلند در یک موتور کوچک باعث میشود که پیستون در حال کار با آن برخوردكرده  و خیلی زود شمع بسوزد.
خنک شدن موتور:
يكی از عوامل كاهش طول عمر موتور گرم شدن بیش از حدآن است . هميشه باید به این موضوع در طراحی و ساخت هواپیما و محل نصب موتور دقت كافی داشته باشید.
یک موتور خوب یک موتور خنک است و بهترین بازدهی را در دمای پائین دارد. اگر دقت کرده باشید حتما متوجه اين موصوع شده ايد كه در فصل های سرد سال موتور هواپیمای شما بهتر کار میکند چون در دماي پايينتری كار می كند (البته منظور از خنکی موتر سرد بودن آن نیست بلکه دمای مناسب بدنه موتور است که حدود۷۰ تا ۸۰ درجه سانتيگراد است ) . موتور هواپیمای شما دارای رادیاتور خنک کننده نیست وبا  هوايی که در هنگام پرواز و از طرف ملخ به موتور برخورد میکند خنك می شود .در نتيجه باید توجه داشت که در هواپيمايی كه موتور در محفظه ( COL ) داخل بدنه قرار میگیرد و اطرافش باز نيست باید دریچه های عبور هوا را در آن تعبیه کنید و دریچه های ورودی و خروجی هوا باید به یک اندازه باشد. هیچ گاه لوله اگزوز را در داخل بدنه تعبیه نکنید و آن را کاملا از بدنه خارج كنيد در صورت نياز از Deflaktor استفاده كنيد . چون در غیر این صورت هم موتور بیش از حد داغ شده و هم صحيح كار نم كند.


تنظيم سوزن كاربراتور :
سوزن كاربراتور ميزان تركيب سوخت با هوا در محفضه كاربراتور را تنظيم میكند . سوخت و هوا در هنگام ورود و قبل از پودر شدن با هم مخلوط مي شوند و شما اين مخلط را با سوزن Carburetor  تنظيم می كنيد . و پس از پودر شدن وارد سیلندر شده و به محل انفجار وارد می شوند.


تنظيم ژيگلر سوخت :

ژيگلر سوخت ( Needle valve ) بين باك سوخت و كاربراتور قرار می گيرد و وظيفه آن تنظيم مقدار سوخت وارد شده به كاربراتور است . معمولا روی بدنه موتور نسب می شود  .

فشار مناسب:
منظور از فشار مناسب، فشاری است که در داخل سیلندر با حرکت پیستون باعث متراکم شدن هوا و سوخت بالای آن میشود.سر سيلندر ٬ بك پليت ٬ شمع ويا ساير قطعات داخل سیلندر و پیستون شل باشند و  به خوبی نصب نشد یا ایراد داشته باشند باعث نشت هوا از یک طرف پیستون به طرف دیگر و يا از داخل به خارج موتور مي شوند. برای بر طرف کردن این مشکل ابتدا کلیه پیچ های مربوطه را کنترل کنید .

تمیز نگهداشتن موتور:
اگر شما پرواز خود را در یک زمین چمن انجام میدهید، این یک شانس خوب است زيرا در لحظاتی که قرار است اتفاقی برای هواپیما در لحظه فرود بیفتد هواپیمای شما به دلیل برخورد با سطحی نرم کمتر صدمه می بيند ، اما دقت داشته بشید که امكان دارد  چمن، خاك و غيره  وارد موتور شوند.
بعد از هر پرواز لازم است سطح بیرونی موتور با دستمالی آغشته به حلال (مثلا الکل متانول خالص) تمیز کنيد زیرا در صورتی که این کار را انجام ندهید در پرواز های بعدی همین مواد روی بدنه يك لايه ايجاد مي كنند كه باعث گرم شدن موتور در هنگام كار مي شودو پاك كردن آن نيز مشكلتر می شود .

هر چند وقت یکبار داخل موتور را از جمله لوله اگزوز، کاربراتور، دهانه شمع و دیگر قسمت های داخلی را تميز کنید و مواظب باشید تکه ای از دستمال در موتور باقی نماند.

فرسودگی موتور:
خوردگی دشمن اصلی موتور است که روی قطعات فلزی موتور شکل میگیرد. سوخت الكلی كه مصرف میکنید خاصیت جذب رطوبط را دارد. رطوبت همیشه از انتهای روز پرواز تا زمان پرواز بعدی در روز ديگر شروع به خوردن قطعات داخل موتور میکند. وقتی که پرواز شما در یک روز پایان میابد، کل سوخت باك را خالی کنید و سپس موتور را روشن کنید و صبر کنید تا مقدار سوخت باقیمانده در لوله ها و کاربراتور توسط موتور مصرف شود و خودش خاموش شود ، این عمل  تضمین میکند که هیچ سوختی باقی نمانده كه بخواهد باعث خوردگی موتور شود . بعد از آن مقداری روغن در داخل کاربراتور و دهانه باز کرده شمع بریزید و ملخ را با دست چند بار بچرخانید تا با حرکت پیستون، کلیه دیواره های داخلی موتور آغشته به روغن شود.

استارت آسان:
هیچ زد حالي بدتر از این نیست که یک موتور با دردسر يا با سختی روشن بشود يا اصلا روشن نشود .در صورت بروز چنين مشكلي به سه نكته زير دقت كنيد.
موتور برای روشن شدن به ۳ چيز نياز دارد :
۱-هوا
۲-سوخت
۳-حرارت
در ابتدا بررسی کنید که هوا و سوخت كافی برای موتور در دسترس هستند.
ژيگلر سوخت را کاملا ببندید و سپس به اندازه دو دور كامل باز کنید (جهت عقربه ساعت بسته میشود).
انگشت شست خود را بر روی Carbrator قرار داده آن را مسدود کنید سپس در همین حال چند بار با دست دیگرتان ملخ را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید تا اینکه سوخت در مسیر بین مخزن تا کاربراتور را پر كند . (به این نكته دقت کنید: در اين زمان باطری استارت به شمع وصل نباشد چون خطر ضربه زدن ملخ به دست شما وجود خواهد داشت) .

سپس شمع موتور را باز کرده و با وصل كردن باطری استارت به آن سلامت آن را بررسی کنید ، باید المنت داخل آن از شدت داغی سرخ شود در غير اينصورت شمع را تعویض کنید. (پس به شما پيشنهاد مي كنيم يك شمع زاپاس در جعبه ابزار خود داشته باشيد. در غير اينصورت آن روز را از دست خواهيد داد.)

حال با  وصل كردن باطري استارت و استفاده از استارتر موتور را استارت كنيد . در صورتي كه مبتدی هستيد جدا از روشن كردن موتور با دست بجای استارتر بدون حضور مربی پرهيز كنيد.


آب بندی قطعات:
اگر موتور شما به صورت نا منظم کار میکند، حتی بعد تنظيم ژيگلر٬ ممکن است یک درز هوا در كاربراتور وجود داشته باشد. از اتصال آن به بدنه مطمئن شوید. اگر ورودی با یک O-ring بسته شده است آنها را برای نداشتنخراش يا زخم و زده گی ها بررسی کنید و مطمئن شوید که كاملا فيت در جای خود نشسته اند. وجود حبابهاي هوا در لوله های سوخت را به دقت بررسی كنيد.
در آخر باك و داخل باك را چك كنيد. اگر شما در پرواز های قبلی با یک فرود سخت (Hard Landing) مواجه شده اید، ممکن است وزنه انتهاي شيلنگ سوخت در داخل باك به سمت جلو برگشته باشد، این حالت میتواند باعث کندی یا قطع حرکت سوخت در لحظاتی بعد از پرواز شود. شیلنگ حاوی وزنه داخل مخزن باید در زمان مانور کاملا آزادانه داخل باک حرکت کند و به جايی گیر نکند.
شما میتوانید با تکان دادن باك  و یا خود هواپیما صدای وزنه را بشنوید تا مطمئن شوید آزادی کامل را در محل خود دارد .

دقت كنيد كه هميشه تنظيمات موتور را از پشت ملخ انجام دهيد.

موتور هاي الکتریکی:
مدلهای سوختي و الكتريكي، هر كدام علاقه مندان مخصوص به خودشان را دارند. علاقه مندان هر كدام از اين موتورها نيز دلايل خود را براي پرداختن به آنها دارند . اما اين روزها رفته رفته به تعداد علاقه مندان به موتورهاي الكتريكی  افزوده ميشود .

 راندمان بالای يك موتور الكتريكی در مقايسه با يك موتور سوختی معادلش، راندمانی حدود دو برابر است . اين بدين معناست كه موتورهای الكتريكي در تبديل نيروی الكتريكي نيروی مكانيكی ر بهتر از موتورهای سوختی عمل ميكنند . آب و هوای سرد و يا مرطوب، تاثيری در كار موتور الكتريكي ندارد اما موتورهای سوختی برای كار در چنين هواهائی بايد تنظيماتشان تغيير كند تا بتوانند بخوبی كار كنند. همچنين قابليت اطمينان بالاتر موتورهاي الكتريكی در مقايسه با سوختي از ديگر مزاياي آنها است . و بسيار قابل اعتماد تر هستند. يك موتور الكتريكی براشلس تقريبا ضد گلوله است و بندرت ممكن است كه از كار بيفتد. اما يك موتور سوختی بخاطر تعداد زياد قطعاتی كه برای به كار انداختن آن لازم است، امكان دارد بيشتر دچار مشكل شود و از كار بيفتند.
موتورهای الكتريكي بي صدا هسند. موتورهای الكتريكی فاقد هرگونه صدا، لرزش و مواد خورجی مضر هستند. موتورهای سوختی دو زمانه  صداي زيادی هم ايجاد ميكنند . مدلهاي الكتريكی را ميتوانيد تقريبا همه جا پرواز داد چون اين مدلها فاقد سرو صدا و دود هستند.
استفاده از آنها خيلي ساده است . موتورهای الكتريكی فاقد هرگونه پيچ تنظيم قبل از پرواز هستند. فقط كافيست كه باتری را متصل كنيد، هواپيمای شما آماده پرواز خواهد بود. اما در مورد موتورهای سوختی، مقداری تجربه لازم است تا بتوانيد دور موتور را در حالت درجا و حالت پرواز تنظيم كنيد.
شما ميتوانيد هواپيماي الكتريكي تان را در خانه و يا در ماشين تان شارژ كنيد. اما براي هواپيمای سوختی بايد سوخت مناسبی كه با نسبت مناسبی از روغن مخلوط شده تهيه كنيد تا بتوانيد آن را برای پرواز آماده كنيد.
پاسخ


پرش به انجمن: